Parafrází na výrok z kultovního filmu Marečku, podejte mi pero! lze charakterizovat nákup dvou elektromobilů značky Volvo EX30 za celkem 2 029 140 Kč s DPH (tj. za 1 014 570 Kč za jedno vozidlo).
Praha 10 auta pořídila za účelem modernizace svého vozového parku a s cílem zvýšit energetickou účinnost provozu a snížit náklady na provoz vozů.
Kupní smlouvu uzavřela 21. 12. 2023, obě vozidla byla ÚMČ Praha 10 předána 22. 5. 2024.
Kolik toho od května najeli?
Jedno z vozidel ujelo do konce května 22 km, poté si dalo pauzu až do 22. října, kdy začalo být konečně úřadem zas využíváno. Tedy přesně týden poté, co se o situaci začali zajímat Piráti. Do konce měsíce října celkově ujelo krásných 186 km!
Druhé z vozidel ujelo do 4. června 30 km a opět začalo služebně jezdit až po dotazu Pirátů. Do 1. listopadu ujelo celkově báječných 87 km!
… a není to málo?
Dle oficiální odpovědi na dotaz Pirátů: „V letních měsících proběhla referentská školení pro úředníky a zaměstnance, kteří budou oba elektromobily užívat. Obě vozidla v současné době využívána především pro základní provozní jízdy, které souvisejí s dobíjením a seznamováním se s jejich ovládáním. Tyto jízdy slouží především k tomu, aby se řidiči ÚMČ Praha 10 obeznámili s technickým provozem vozidel a zajistili jejich připravenost pro plné nasazení.”
Inu, důkladná příprava trvající pět měsíců se jistě v plném nasazení pozitivně odrazí.
Proč jsou obě nová služební Volva vystavena větru, dešti?
Proč nejsou parkována v podzemních garážích?
V době nákupu dvou elektromobilů byla veškerá parkovací místa v podzemních garážích obsazena. (I soukromými vozy, vč. členů rady městské části). Kapacita garáží je omezená a místa byla rozdělena při stěhování úřadu dříve, než byly elektromobily pořízeny.
Inu, proč má pršet na soukromé, když může pršet na služební.
Z důvodu plánovaného zřízení dobíjecí stanice pro elektromobily bylo venkovní parkování těchto vozidel zvoleno jako nejvhodnější řešení. Pikantní ovšem je, že dobíjecí stanice se vůbec zřizovat nebude, resp. její realizace je odložena až do doby, kdy bude jasně stanoveno, kde bude radnice finálně sídlit.
Co z toho všeho plyne?
Dvě zbytečná auta, zbytečný hejt, řeklo by se. Ale ono ne.
Na tomto malém vzorovém příkladě je názorně vidět, jak současné vedení Prahy 10 přistupuje k nakládání se svěřenými veřejnými materiálními i finančními prostředky. Na auta, která nejezdí, totiž požádalo o dotaci.
S odkazem na v úvodu zmíněný film lze parafrázovat další z jeho známých scén: Současní radní jsou ve svých funkcích podmínečně. A běda nám, když jim to v nich nepůjde! Běda nám!
Podklady k tématu: